Suured ja väiksed sõbrad suurendavad koolirõõmu
11. aprill 2017Autor: Birgit Itse
Foto: Dmitri Kotjuh/Järva teataja/SCANPIX
Link artiklile: http://jarvateataja.postimees.ee/4069983/suured-ja-vaiksed-sobrad-suurendavad-kooliroomu
Kui Paide ühisgümnaasiumi ühes klassiruumis on koos kaks klassi ehk IVa ja IIb, tähendab see suurte ja väikeste sõprade järjekordset ettevõtmist.
Nii oli ka reedel, 31. märtsil, kui IVa oli jälle IIb klassile külla tulnud. «Sel korral on meil teile kingitus, mille eest peab hästi hoolitsema,» ütleb IVa klassi juhataja Eve Krais.
Mõningate vihjete järel taipavad väiksemad, et need on päevalilleseemned. Iga laps saab kaks seemet, mille suuremad ja väiksemad koos mulda pistavad. IIb klassi juhataja Krista Sukk jagab laiali lillepotid ja toob välja ämbrid mullaga.
«Kirjuta oma nimi ka minu poti peale,» palub Andra Maria Kaitsa oma suuremat sõpra. Marie Marleen Jaanof kirjutabki.
Neljandikke on 24, IIb klassis on 25 last. «Igal lapsel on oma kindel sõber, ühel lapsel siis kaks,» ütleb õpetaja Eve Krais.
Nii on saanud omavahel kokku Kaur Paabo ja Kaur Mattias Kimmel ning Elisa Ilves ja Aliina Simmer. Esialgu aitavad suuremad väiksematel seemned mulda panna, siis lähevad seemned ka nende endi pottidesse. IIb kuulab neljandike juhendamist hoolega, IVa jälle järgib õpetajate juhtnööre.
IVa klassile pole suure-väikse sõbra projektis midagi uut, nende suured sõbrad õpivad juba VIIIa klassis, vastlapäeval saabus neilegi võimalus eeskujuks olla.
Õpetaja Eve Krais ütleb, et lapsi veenma ta ei pidanud, sest nad on võtnud alates esimesest klassist osa projektist «Kiusamisest vaba lasteaed ja kool». Rolli teisenemine meeldis lastele väga.
Eelmise aasta esimesel advendil liitusid programmiga ka IIa ja IIb klass. Emakeelenädalal kohtusid omavahel kõik kolm klassi, lapsed mängisid koos koolimajas ja õues, neljandikud esitasid lühinäidendeid ning maha peeti lausa konverents nelja põhiväärtuse ehk austuse, hoolivuse, sallivuse ja julguse teemal.
Senistest ühistegevustest kõige toredamaks peavad Marie Marleen ja Aliina, samuti Elisa ja Andra Maria ühist käiku pealinna, kus nad külastasid muuseumi ja uisutasid jäähallis. Poistele meeldis klasside päris esimene kohtumine, kus nad koos plakateid meisterdasid.
Õpetaja Eve Krais sõnab, et kuigi tegevuste ühitamine õppeprogrammides nõuab veidi nuputamist, saab enamiku tehtud siiski ainetundides ja suurest lisatööst sellise klasside sõpruse silla loomisel rääkida ei saa. «Palju mõtteid tuleb töö käigus,» lisab ta.
Sellesse õppeaastasse mahuvad suurematest ettevõtmistest veel kindlasti õppekäik loodusse ja piknik.
Väiksemate meelest on kool nüüd turvalisem ja toredam koht. «Julgem on tulla ja olla, enam ei karda suuremaid,» ütlevad Andra Maria, Kaur ja Elisa IIb klassist. Marie Marleen ja Aliina on märganud, et kiusamist on vähem. Väiksematega koos tegemine pakub elevust ja rõõmu neilegi.
Õpetaja Krista Sukk usub, et selline ühistegevus suurendab laste koolirõõmu. Ka selle kolme kuuga on juba muutusi lastes märgata. «Nad oskavad paremini kuulata ja ka põhjus-tagajärg-seost mõista ning märkavad ja mõtlevad enne tegutsemist rohkem,» toob ta näiteks.
Sukk lisab, et on muutunud ka tema enda mõtlemine. «Prioriteedid on paigas,» ütleb ta ja selgitab, et ainekava range järgimise asemel jälgib ta nüüd rohkem lapsi. «Kui mõni laps on liimist lahti, ja meil on vaja rääkida mõnest põhiväärtusest, siis teemegi seda. Kui suhted on korras, läheb õppimine ladusamalt.»
Seda, et suhted on algklassilastele vaat et kõige olulisemad, kinnitab ka projektikoolituste koordinaator Viive Rull. Millist metoodikat kasutades tulemuseni jõutakse, on Rulli ütlust mööda erinev.
Tegevusi, nagu Paide ühisgümnaasium kasutab, pole nendeni varem jõudnud. «Lapsed õpivad sageli lastelt paremini ja rohkem kui täiskasvanutelt. Sama on ka positiivsete käitumismustrite õppimisega,» ütleb ta.